22 augusti 2008

Regeringspartierna börjar ge upp

Först kom Bodströms debattinlägg i DN. Där han ger konstruktiva konkreta förslag till FRA-lag utifrån vad bloggarna sagt. Igår kom C med ett förslag. Så långt jag har hört av det så stämmer det ganska bra med det jag tycker. Fp verkar ganska nöjda med det. Försvarsminister Tolgfors svarade med något i stil att han kommer lyssna på alla. Jag kommer dock inte ropa "hurra" förrän lagen är klubbad och klar och mycket stångande finns kvar att göra.

Sedan hör jag en debatt med Mp Maria Wetterstrand som ogillar att Centerns förslag innebär att FRA kan avlyssna Finnarnas e-posttrafik. Som om inte USA och andra redan inte gör det. Den viktigaste frågan är och har varit att staten skall inte ha rätt att avlyssna sina egna medborgare utan domstolsbeslut. Men det är ju uppenbart att nu när MP ser att S och C är överens så kan de backa till sin ohållbara stådbunkt att det inte skall ske någon signalspaning. Givetvis viore ju idealt om ingen signalspaning behövdes, men det är en utopi precis som att avskaffa fängelsen.

Det står också klart att regeringen har tappat i förtroende på grund av FRA-frågan.

Lite lämpliga tidningsartiklar om FRA-debatten: DN, SvD1, SvD2, SvD3.

Jag måste dock avsluta idag med min förskräckelse av att befäl kan komma undan från kritik när en värnpliktig har dödats på grund av en "låtsas order". Man skall ALDRIG ge order på låtsas/skämt som kan riskera någon annans säkerhet. Värst av allt här är att försvaret skyddar sina egna framför de utsatta värnpliktiga. (DN, SvD)

Inga kommentarer: