19 augusti 2008

Adelsohn lever i en drömvärld

SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn skriver i en debattartikel att mediernas bild av SJ är orättvis. Jag håller med honom, men åt andra hållet. Medierna är alldeles före snälla,
Han säger "Det råder ingen tvekan om att vi har haft störningar i trafiken, en bugg i bokningssystemet, överfulla vagnar och haft svårt att nå ut med information om de nya biljettpriserna..." Jag bara undrar vad har SJ klarat. Adelsohn mumlar något om vinst. Jo men på bekostnad av resenärerna får förseningar och undermåliga ersättningar. Skulle SJ ge ersättning på motsvarande sätt om flyget skulle vinsten vara mycket mindre, om någon alls.

Det skulle varit bättre att låtit SJ gå i konkurs, smärtan skulle varit mindre. Vi skulle också haft en ordentligt avreglerad marknad idag.

Adelsohn mumlar vidare om priset. Uppen barligen det enda han har och stoltsera med. Jag skiter i vad det kostar om jag inte kan räkna med en någorlunda punktlighet. Min fru har rest dagligen Linköping-Stockholm de senaste månaderna och jag kan räkna på ena handens fingrar gångerna det har kommit i tid. Inte får man någon information heller.

Nya dubbeldäckare skryts det med. Hur gick det förra gången? De man köpte in fungerande inte i Mälardalen. De går istället exempelvis Linköping-Gävle utan tillräcklig plats för packning och konstant trasiga kaffeautomater. Dvs en sträcklängd de absolut inte var konstruerade för.

Den tidigare Moderatledaren försöker också göra partipolitik av det. Större självmål är väl svårt att göra då nuvarande regering snarare har stoppat upp utvecklingen av tågen ännu mer. Med det menar jag inte att förra regeringen skötte det i närheten av bra. Fundera också på vilka som just nu stoppar upp en snabbtågssatsning som du vurmar om. Jo ditt eget parti, alla andra riksdagspartier har sagt ja.

Avreglera tåget nu och sätt spaden i jorden för ostlänken.

Inga kommentarer: