Statens personadressregister bryter mot lagen
Jag har i flera år varit anmäld till NIX-registret för att inte få adresserad reklam. Det funkar bra. I förgår fick jag reklam från Nordnet som köpt uppgifter från SPAR. Jag skrev till Nordnet och klagade, fick tillbaka ett svar att det var deras leverantör SPAR som hade det ansvaret och att de bett dem att svara mig.
Idag fick jag svar, de skyller på att viss kontroll görs manuellt. Vad har vi då personnummer till? Det finns ingen anledning till att kunna riskera manuella missar. De menade också att vill man vara helt säker så skall man även anmäla sig till dem för att slippa adresserad reklam. Detta trotts, som de själva påpekar, är skyldiga att kontrollera mot NIX. Det är uppenbart att Infodata som hanterar registret inte klarar av det tillräckligt bra. NIX gäller och där med basta!!! Se till att automatisera alla era kontroller, det finns personnummer som är unik identifierare i både SPAR och NIX.
Anmäl dig till NIX-adressat på telefon 020-557000 för att slippa adresserad reklam. För att spärra även i SPAR registret mot direktadresserad reklam, maila till Infodata på info@infodata.se.
För att slippa telefonförsäljning måste du anmäla dig separat till NIX-telefon på telefon 020-277000.
Du kan kostnadsfritt en gång om året ett utdrag ur SPAR registret, maila till sparutdrag@infodata.se.
1 kommentar:
Jag tycker oxå man ska anmäla sig till NIX.
Vill bara informera om att de som gör marknadsundersökningar, ringer om samhällsinformation och som du har en kundrelation till och inte sagt ifrån att de inte får ringa, kommer att ringa i alla fall och har rätt att göra det!
Det samma tror jag gäller för direktreklam.
Jag upmuntrar dock alla som tycker de känner sig felbehandlade, som du i detta fall, att klaga och kräva någon form av ersättning, det ska kännas för företagen när de slarvar med saker som borde vara så enkla.
Skicka en kommentar