21 maj 2007

Gör kunskapen fri

Ola Larsmo funderar idag på DNs kultursida vem som äger kunskap? Det är definitivt en fråga värd att fundera på. Patentlagstiftningen tillkom för att främja den tekniska utvecklingen. Men idag har det istället blivit ett verktyg för storbolagen att förhindra uppstickare med bra lösningar att komma fram. Då det idag inte ställs några större krav på verkshöjd eller görs någon vidare kontroll av om en liknande lösning redan finns. Detta gör att storbolagen har väskorna fulla med triviala patent som de kan använda för att stämma en uppstickare som hotar deras dominans. Uppstickaren har inte råd med de dyra segdragna rättegångarna och väljer därför ofta att sluta med sin produkt eller sälja iden till ett underpris till storbolaget.

Upphovsrätten har även den samma problem. Jag skrev mer om det för några dagar sedan efter besök på en föreläsning av Richard Stallman.

Jag önskar att dessa frågor kommer upp på den politiska dagordningen. Idag är det tyvärr bara Miljöpartiet, av riksdagspartierna, som överhuvudtaget behandlar frågan.


Medan jag ändå skriver om nyheter jag läst idag så undrar jag var alla andra vårdcentraler i landet gör då DN måste ha en artikel om att Vaggeryds vårdcentral prioriterar patienterna.

Inga kommentarer: