6 maj 2007

Krydda tillvaron med Fransk Dragon

DN slår ett slag för några lite mer ovanliga örtkryddor till trädgårdslandet. Jag skulle vilja slå ett litet extra slag för den Franska Dragonen, som inte nämns. Den borde väl säkert hamna någonstans mitt emellan vanliga och ovanliga.
Det finns två sorters dragon Fransk och Rysk. Den franska kan man inte så med frön, vilket går med den ryska. Dvs man får använda sig av sticklingar för att få sin franska dragon. Den franska dragon har en mer distinkt och trevligare smak än den ryska. Det är den franska som bland annat ger den rätta smaken på en beanäs. Den franska dragonen är definitivt lättodlad, då jag själv är en stor ammatör i trädgården. Inför vintern skall man passa på att konservera en del i vitvinsvinäger. Det går också bra att torka och frysa. Själv blev jag förvånad över hur fräsch den frysta dragonen var när jag under vinterhalvåret har använt den i matlagningen.

1 kommentar:

Malin sa...

ok, nu har vi planterat en :)