26 augusti 2007

Städning av vinkällare

Idag tog vi oss till att frosta av vinkylen som hade fått is i sig på grund av sommarens fuktighet. Jag passade på att mata in alla vinerna som inte redan var inmatade i min vindatabas. Jag använder ett fritt program som heter TkWiCe. TkWice hemsida säger att det funkar under Linux, BSD och Microsoft Windows. Jag skulle vara förvånda om det inte också funkar för Mac. Själv kör jag det på Ubuntu Linux. Jag har också skrivit ut taggar till alla flaskorna från TkWiCe. Dessa taggar sätter man på flaskans krage, så slipper man ta ut flaskan från hyllan för att se vad det är.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Hur lyckades du ladda hem tkwice och få igång det. Använder själv ubuntu och har suttit här i timmar och försökt,funkar ej. Har du några tips?
Hälsningar
Olof

Magnus Runesson sa...

Jag hittade ett repository för tkwice:
URI: http://wood.dix.cz/debian/
Distribution: etch-wood
Component: wc/tkwice

Därifrån installerar jag de två paketen tklib och tkwice.

Unknown sa...

För avancerat för mig, begriper inte hur man gör. Är ett fullständigt blåbär nar det gäller datorer och ubuntu i synnerhet.
Satsar mina krafter på att dricka upp vinet i stället.

Olof

Magnus Runesson sa...

Då förenklar jag beskrivningen. Gå in i menyn system och undermenyn administration. Där finns ett alternativ "Synaptic Package Manager", tror det är pakethanterare på svenska. Välj det.

Du får en fråga om ditt lösenord. Orsaken till det är att du kommer nu göra administratörs aktiviteter.

Gå in under Settings-menyn (4:e från höger) och välj Repositorys. Vet tyvärr inte vad det heter i svenska versionen. Bör vara nummer 2 i menyn.

Välj fliken "Third-party software"/tredjeparts program. och klicka på Add och skriv in:
deb http://wood.dix.cz/debian/ etch-wood wc/tkwice

Klicka Add Source/Lägg till källa. Du får sedan en fråga om att uppdatera listan över program. Gör bara OK på det.
Gör sedan close på dialogrutan.

Välj search och skriv in tkwice.

Högerklicka på tkwice-paketet i listan till höger. Välj mark for installation. Du får troligen upp en lista med andra paket som den tycker du måste installera med. Klicka bara OK.

Välj Apply-kanppen högst upp. du får godkänna att programmen installeras.


Tyvärr kommer inte tkwice upp i menyn så för att starta det välj Program och sedan tillbehör och slutligen terminal. I fönstret som dyker upp skriver du tkwice och trycker enter.

Unknown sa...

Jag väntar ett tag med att dricka upp vinet....
Återkommer i morgon el övermorgon och berättar om det blev tkwice eller vinet.
Tack så här långt

Olof

Unknown sa...

Det blir till att dricka vinet under mer kontrollerade former hädanefter. Lyckades tack vare dig att få till det. Stort tack för att du tog dig tid att förklara hur man går tillväga. Blir nog tvungen att försöka förkovra mig i Linux, spec Ubuntu. Höjer ett glas och säger Tack.

Olof