25 augusti 2007

Plommonpaj och blåbär

Igårkväll bakade jag en plommonpaj på plommon jag fick av mamma häromdagen. Det blev en vanlig enkel smuldeg med massa plommon under.

Smuldegen:
100g smör
1dl socker
1½dl havregryn
1½dl mjöl

Beroende på formens storlek, smak samt hur mycket kocken äter av degen kan man göra flera satser. Jag brukar slänga ner allt i matberedaren och köra runt. Lägg bär/frukt underst i formen. Blanda lite socker och potatismjöl beroende på hur sura och vattniga bären är. Strö ut det över bären. Täck med degen. In i ugnen ca 20min i 225 grader.

Det var första gången jag gjorde paj på plommon, men det blev riktigt gott och vi har kvar så att vi kan äta mer idag.

Maria skördade våra amerikanska blåbär. Förra året fick vi två. I år fick vi två deciliter. De är perfekta att äta som "smågodis". De är större och mer smakrika än vanliga blåbär samt mer fasta i formen. Vi borde nog plantera fler buskar.

1 kommentar:

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag. Plommonpaj är alltid gott!
Fin blogg du har förresten, Kram!
Plommonpaj recept