28 februari 2007

E-fakturor blir vanligare men jag väntar

DN rapporterar att fler och fler väljer att använda e-fakturor. Jag tillhör en av dem som inte använder dem, trotts att jag föredrar att göra så mycket som möjligt via datorn. Jag scannar exempelvis hellre in en blankett jag har fyllt i än tar en pappers kopia etc.

E-fakturor är i grunden en bra tanke, men tjänsteutvecklarna av e-fakturor har dock missat en viktig detalj vad det gäller e-fakturor. De förväntar sig att jag går in på min internetbank för att titta om man fått någon räkning. Ingen går väl in på sitt vanliga bankkontor för att se om man fått en pappersfaktura? Nej, jag vill få ett e-mail om att jag fått en räkning, vem det är som har skickat räkningen och när den förfaller. Jag vill också kunna få en påminelse per e-mail eller möjligen SMS om att jag har en räkning riskera att förfalla som jag inte har godkänt.

När min bank kan leverera tjänsten e-faktura på detta sätt så kommer jag att börja använda den direkt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag håller med dig helt och hållet om e-fakturor. Skulle åxå vilja tillägga att företaget som fakturerar vill skicka e-faktura för att spara pengar. Ska de tjäna på det så ska jag åxå, annars kan det vara för min del.
Mvh, Björne

Anonym sa...

Håller helt med Magnus.

Anonym sa...

Ja och nej. Alltså, jag håller med om att jag vill få mail/sms om att jag har fått en e-faktura. Det vore hur bra som helst.

Men samtidigt så använder jag redan nu e-faktura och vill använda det mer. Eftersom jag ändå betalar mina räkningar via min internetbank och med vanlig faktura måste sitta och knappa in massa siffror så sparar det tid för mig. Dessutom så har min bank ett ganska bra system för att visa att jag fått en e-faktura.

Men, ja. Systemet kan förbättras och jag hoppas det händer snart.

Anonym sa...

Flera av bankerna erbjuder SMS och e-postavisering när en ny e-faktura dyker upp i internetbanken. Om din bank inte har denna funktionalitet så kanske du ska byta...

Malin sa...

Förenings...förlåt Swedbank har epostavisering. Sms också tror jag. Den är dock mindre informativ:
"Du har fått en elektronisk faktura.
Logga in på internetbanken för att se din faktura. " Varifrån vill jag iallafall veta!

Anonym sa...

Jag kan bekräfta att Swedbank har denna funktionalitet. Byt bank!

Magnus Runesson sa...

Jag har nu följt upp rekomendationerna om Swedbank i ett senare inlägg.