Hur skall vi driva våra transporter?
DN rapporterar att bensinpriset fortsätter upp, idag med 20 öre. Det kanske gör att några av dem som har etanolbilar går tillbaka till att tanka etanol igen. Frågan är hur vi skall få fler att välja miljöbilar när de köper nytt eller nyare begagnad bil. Valet är inte lätt.
Det finns för det första ingen entydig definition på vad som är en miljöbil. Vad som klassas som miljöbil i en stad är det inte i en annan. Man måste söka separata tillstånd för gratisparkering för varje stad. Vi måste ta fram EN definition vad en miljöbil är som gäller hela Sverige, helst hela EU.
Regeringen måste också komma med besked kring de utlovade rabatterna vid köp av miljöbilar. De måste också ge oss en långsiktigt besked vilka tekniker som kommer premieras och hur. Detta så att gemene man kan göra en rimlig kostnadskalkyl. Maud Olofsson säger att man måste betala lite själv för miljön. Visst någon krona per mil kan jag väl acceptera, men inte flera tusen mer i inköp och sedan ett antal kronor mer milen.
Vi som står i begrepp att köpa ny bil måste få dessa besked och denna vägledning. Ett bilinköp är en stor investering för en familj och vi har inte råd att chansa. Eller skall det bli vanlig bensinbil igen?
2 kommentarer:
De måste också ge oss en långsiktigt besked vilka tekniker som kommer premieras och hur.
Varför bry sig om tekniken alls? Det som bör premieras är väl utsläpp. Om du kan få en bensinbil att släppa ut mindre per kilometer än en elbil så är den antagligen en miljöbil. De flesta bensinbilar är det däremot inte.
Helt OK, bara jag vet vad som gäller och minst hur länge det gäller när jag köper bil.
Skicka en kommentar