11 februari 2007

Lingonsylt

Sedan min farmor inte kunde göra lingonsylt mer och den jag hade tog slut har jag saknat riktig lingonsylt. Den man köper i affärer smakar inte lingon och innehåller äpplen, vinbär ellen något annat som inte hör hemma i lingonsylt. Då jag är röd-grön-färgblind så är det ingen idé att fösöka plocka lingon själv. Jag också varje höst lyckat glömma bort eller inte fått tag på lingon på torget.
Men för ett tag sedan så hittade jag Lingonsylt på IKEA. Då Ingavar Kamprad är riktig smålänning tänkte jag att det kanske kan vara riktig Lingonsylt. Det står inget om äpplen eller vinbär på innehållsförteckningen.
Idag provåt jag den till stekt pansangfile. Det var riktig lingonsylt! Hädanefter kommer jag köpa Lingonsylt på IKEA.

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag tycker att ICAs KRAV-märkta lingonsylt är bra. Jag har däremot inte provat IKEAs, så jag kan inte jämföra.

Anonym sa...

Vad är Pansang? Google känner inte till det på svenska.
/Camilla

Magnus Runesson sa...

Pansang (står så på paketet) är någon slags torskfisk.