25 maj 2007

Tele2-sagan

Tele 2 har skrivit kommentarer till mina båda tidigare inlägg om fast telefoni hos Tele2. Jag kontaktade givetvis dom för att försöka reda ut det hela.
Angående den sänkta telefonikostnaden så blev det inte mycket av. Man kan nämligen inte ha den nya billigare abonnemangskostnaden tillsammans med Kväll och Helg, som gör att man ringer utan minutkostnad på kvällar och helger. Det nya abonnemanget ger en 24 öre högre uppkopplingsavgift, vilket gör att den påverkar telefonkostnaden markant, samtidigt kostar det 59 kronor i månaden för att ringa utan minutavgift dygnet runt. Det gör att det gamla abonnemanget är bättre för mig. Sedan har jag dock fått en del kompensation för det strul de åsamkat mig.

Angående den dåliga informationen och felaktiga kopplingen till T2Svar så var det kommunikatören hos deras leverantör Transcom AB som gjort fel. Att Transcom inte direkt är noga med att hålla sig till regler vet jag ju sedan tidigare. Då Tele2 skall vara ett kvalitetsbolag jämfört med Glocalnet så trodde jag faktiskt att de anlitade seriösa kundtjänst-företag.




På tal om Glocalnet och Transcom kommer man in på telefonförsäljare. SvD har idag en intressant artikel om hur företag försöker hitta nya vägar runt NIX-telefonregistret. Det är ju intressant att man har som marknadsföringsprincip att göra potentiella nya kunder sura. Blir man då en ny lojal trogen kund? Skulle inte tro det. Till och med Statens Personadressregister har ju medvetet byggt sina rutiner att det finns luckor så man kan skylla på mänskliga faktorn.

Hur svårt kan det vara?
Finns personnumret till en person i NIX-adresss, skicka inte reklam.
Finns telefonnumret i Nix-telefon, ring inte.

I just dessa fall godtar jag inte att man skyller på den mänskliga faktorn då man enkelt kan ersätta människan som gör misstagen med en dator som inte gör dem. Det handlar om etik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har helt rätt om Nix. Inte 17 vill jag teckna avtal med ett företag som medvetet struntar i registret!

Den senaste tiden har jag fått tre likalydande erbjudanden (två samtal plus post) från Telia om förlängning av avtal om bredband. Det är OK att komma med ETT erbjudande, men tre! Dålig koll är bara förnamnet. /Gunnar