2 december 2006

Nikon bryr sig om sina kunder

När jag för ett tag sedan tittade runt på Nikon:s supportsidor för att se om de hade kommit med någon ny firmware till min D70 så såg jag en notis:

Det har kommit oss tillkänna att vissa elektroniska komponenter som är relaterade till exponeringskontrollen i vissa D70 kameror kan i vissa fall inte fungera som de ska. Om Du upplever detta problem med Din D70 kamera kommer Nikon att korrigera och byta ut de felaktiga komponenterna helt gratis, även om garantitiden för Din kamera har gått ut. Vi beklagar verkligen detta och för de eventuella problem som detta kan ha orsakat Dig. För att kontrollera om Din kameran har detta problem, läs symptom beskrivningarna nedan:

Hur kan jag identifiera om min kamera har detta problem?
Med ett minnekort insatt: den gröna minneskortslampan blinkar kontinuerligt och kameran svarar inte på några knapptryckningar eller dylikt.
.
Med ett minnekort insatt: kameran startar inte även om batteri indikatorn visar att batteriet är fullt laddat.

Några dagar senare så skulle jag ta lite makrofoton på orkideer och får då ovanstående problem. Jag skickade in min kamera i mitten av November och fick tillbaka den igår; lagad, ny firmware, rengjord och justerad. Det tog knappt tre veckor inklusive postgång och kostade mig bara frakten till Nikon. Trotts att kameran snart är tre år gammal! Tänk om alla leverantörer kunde ta hand om sina kunder så. Skulle det varit en mobiltelefon så skulle leverantören bara sagt att det var fuktproblem och mitt fel.

Nu hoppas jag att jag får ny inspiration att plåta.

Inga kommentarer: