7 december 2006

Det svarta hålet bilen

Idag hade jag ett möte inne i centrala Norrköping klockan 9. Då det är lite rörigt att parkera och köra i Norrköping så gick jag ut till bilen vid kvart över 8. Backade ut bilen ur garaget, släppt kopplingen med växeln i. Det dundrade till så jag reflexmässigt tryckte ner den igen och la ur växeln. Stängde garaget och satte mig i bilen för att köra iväg. Lägger i växeln och gasar. Ingenting händer, stenarna i gruset på asfalten runt bilen rörde sig lika mycket som bilen. Lägger i backen, fortfarande ingen rörelse. Ett antal ord ut yttras som ni får gissa själva. Gå ur blilen, knuffar in den i garaget. Går mot bussen. Ringer Maria och konstaterar att bilen har havererat. Fångar precis en buss. Ringer kollegan som jag skulle möta i Norrköping och konstaterar att jag blir en kvart sen om jag kommer med tåget jag hoppas på. Kommer till stationen och ser bakändan av tåget. Ringer kollegan igen och konstaterar att jag blir en dryg halvtimme sen. Köper fika i väntan på tåget.

När jag är väl på själva jobbet så pratar jag med en kollega som kan bilar bättre en mig. Konstaterar att jag nog blir ganska pank på kuppen. Ringer också verkstaden. De säger ganska säkert att det är drivaxeln. Tipsar också om hur jag kan kontrollera det genom att lägga i ettan, dra åt handbromsen och titta om det snurrar bak. En ny/renoverad drivaxel konstaterar han är dyrt, men en begagnad går få för en tusenlapp om man hittar den på en skrot. De hade ingen prisuppgift. Jag kollade senare på Mekonomen som tar fyra och ett halvt tusen.

Tar bussen hem från jobbet och har i kväll konstaterat att det ser ut som om det är drivaxeln. Skall kolla vidare i morgon med verkstaden hur jag skall gå vidare.

Under kvällen har jag också sökt i databaser på nätet över delar från bildemonteringar, som bilskrotarna heter så fint nu mer. Utan lycka att hitta några delar i Östergötland. Att strula med frakt och eventuellt inte vara nöjd etc har jag ingen lust med. Så det får nog bli en upprenoverad.

Bättre dagar har jag haft.

Inga kommentarer: