17 december 2006

Ny dator på G

Jag har glömt och skriva att jag i fredags beställde en ny dator. Min primära arbetsstation håller på och ge upp. Jag har haft diverse lustiga hårdvarubeteenden den senaste tiden.
Den nya datorn har haft kravspecifikationen:

  • laptop
  • 12" skärm
  • Support för virtualisering och 64-bitars i CPU:n
  • 1GB minne
  • Under två kilo
  • MS Windows skall INTE ingå, jag kör ju Ubuntu Linux.
Jag har sneglat på en MSI S271 från Komplett. Tyvärr har det varit lång leveranstid på dessa. Så istället började jag titta på MacBook från Apple, men fortfarande för att köra Ubuntu. Mac:en är trevlig på många sätt men den är för tung opch stor för min smak. Så det blev slutligen MSI S271 ändå. Levereras i mellandagarna ifall jag inte har otrolig tur.

Det trevliga med Komplett är att jag får ett seriöst prisavdrag då jag inte tar med MS Windows, hela 1200 kronor. Många andra erbjuder cirka 500 kronor om de ens erbjuder datorer utan operativsystem.

Inga kommentarer: