2 december 2006

Går musicbrainz samma öde som CDDB?

Förr användes mycket en tjänst som då hette CDDB, idag Gracenote, för att automatiskt märka upp MP3:or eller OGG:ar som man skapade genom att rippa sina CD. Efter ett tag så började företaget bakom CDDB begränsa vilka klienter man fick använda samt tillgängligheten på databasen begränsades. Då skapades FreeDB. FreeDB var en direkt kopia av CDDB men där datat garanterades vara fritt. Datamodellen var den samma som i CDDB. Tyvärr hade FreeDB och CDDB begränsningar i hur datatat lagrades vilket exempelvis gjorde att man inte på ett smidigt sätt kunde söka alla låtar av en viss artist. Detta då allt byggde kring låtar och CD-skivor. Man hade inget i datamodellen som beskrev en artist och som kopplade ihop denne med dess låtar. På grund av denna typ av brister skapades MusicBrainz. MusicBrainz har förutom en bättre datamodell också mycket modernare frågegränssnitt. Databasen och dess innehåll är fortfarande fri. Ursprungligen har Musicbrainz använt ett slags fingertryck på alla låtar. Man har tagit en del av låten, brutit ut typiska karaktesiker ur denna del och beräknat ett stort tal. Tanken var att detta stora tal skulle bli samma oavsett om jag beräknade den från min CD, en MP3 eller OGG-fil. Det blev inte jämt rätt, dock förvånansvärt ofta, men det löste man genom att varje låt tilläts ha flera fingeravtryck. Allt var frid och fröjd. Datat var fritt, ingen del av kedjan kontrollerades av något företag.

Och så i Mars i år så börjar man frångår denna princip att hela kedjan skall vara fri från företagskontroll. Man skriver ett avtal med Musicip om att alla låtar skall identifieras med deras tjänst Musicdns. I avtalet ingår att Musicip publicerar sitt interface och programmeringsbibliotek för musicdns som open source, MEN behåller kontrollen över datat som binder en låt till ett unikt ID. Det finns begränsningar i hur denna tjänst får användas och hur mycket.

Detta ger tre problem. Vi är för det första beroende av ett företag som äger datat. För det andra förväntas jag till viss del bidra med data själv som de sedan äger, annars kommer bara delar av min samling kunna gå att slå upp. Slutligen så begränsas det hur många frågor man får göra per dag eller månad. Det gör att den programvara jag skriver kommer kräva att varje användare hämtar ut en egen nyckel, eller att jag betalar en avgift till dem. Vilket gör programvaran mer besvärlig att använda.

Jag var övertygad om att MusicBrainz var rätt väg att gå för att förbättra importören i jukeboxen Mjuk. På grund av detta är jag nu tveksam om jag vill använda det. Frågan är vad det finns för bra alternativ.

Inga kommentarer: