29 maj 2008

Vem skriver av mitt lån?

I diverse medier figurerar det nu uppgifter om att Irak vill ha sina lån avskrivna sedan Sadam Hussein var vid makten. Det finns också uppgifter om att Sverige är beredda att skriva av delar av de lkvarvarande ån vi har till Irak. Vi har redan skrivit av en del.

Irak är ett av del länder i världen med störst oljetillgångar. Det betyder att de är ett rikt land. Därmed borde de klara lånen själva. Visst kan man säga att det var Saddams fel och att det irakiska folket inte valde honom frivilligt.

Några finnanshajar i USA som jag inte valt att göra affärer med har gett orealistiska lån som nu har lett till att jag får betala mer ränta. Med samma resonemang som kring Irak borde jag få mina huslån nerskrivna. Jag väntar på checken från Condi.

Visst vi skall hjälpa Irak, men det skall ske genom handel inte genom avskrivning av lån. Ge inte mannen fisk, lär honom fiska.

Mer om Irak-konferensen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

Inga kommentarer: