16 maj 2008

Microsoft gör reklamkupp på 100-dollarsdatorn

Microsoft köper sig nu något man kan se som reklamplats i 100-dollarsdatorn OLPC (One Laptop Per Child). Att de erbjuder sig att ta fram en hårdbantad version av Windows och endast ta 20kr per dator i Licensavgift visar hur viktigt det är för dem att komma in i 3:e världen med sitt varumärke. De vill ju givetvis ta samma hårda grepp där om datormarknaden som här. Man skall komma ihåg att det är bara en bråkdel av värden som är datoriserad än, så vem som vinner världsmarknaden är ännu oklart. Microsoft har på senare tid sett Linux ta stora nya andelar inte bara på serversidan utan även på klientsidan. De har tidigare haft en total dominans på klientdatorerna men på många ställen är idag inte valet lika givet. Det gäller exempelvis i Sydamerika, på Spanska skolor, inom Franska polisen, Peugot-koncernen. Där väljer man inte Microsoft på skrivbordet rakt av utan gör en värdering av vad behovet är.

Microsofts grepp känns inte helt olikt vad CocaCola gjort i Afrika tidigare. De har erbjudit affärsinnehvare en skylt. Givetvis med reklam för CocaCola. Alla som driver en affär vill ju givetvis ha en skylt men har inte alltid råd med det. Men får de en gratis så tackar de ju inte nej. Därmed ser man reklamskyltar för CocaCola överrallt i Afrika på varenda liten butik.


(DN, IDG, Ny Teknik)

Inga kommentarer: