23 februari 2008

Sladdar, sladdar, sladdar

Jag har ägnat en ganska stor del av eftermiddagen åt att koppla om all utrustning i TV-rummet på ovanvåningen. Fram tills nu har hårddiskinspelaren och digitalboxen varit lite provisoriskt inkopplade.

Jag hade sedan tidigare bestämt vad som skulle stå var i TV-bänken. Först kopplade jag ur allting och tog ut det ur TV-bänken, utom förstärkaren. Den fick stå kvar på samma plats och högtalarkablarna, utom centerhögtalaren, fick också sitta kvar.

Sedan kopplade jag ihop prylarna fack för fack. Facket där videon och Hårddiskinspelaren skulle stå var det ganska mycket förarbete. Jag märkte också upp kablarna som skulle till andra fack. Slutligen stoppade jag in utrustningen fack för fack och anslöt dem till förstärkare och TV.

När allt var anslutet så var det dags att testa att allt fungerade steg för steg. Det enda som strulade var digitalboxen, men det var enkelt att få ordning på.

All utrustning, utom hårddiskinspelaren, är kopplad till en central strömbrytare. Jag passade på att mäta vad all utrustning drog när den står på stand-by. Drygt 70W eller mer än 600kWh per år. Det är mer än 10% av vår totala elförbrukning som skulle gå till ingenting. Det visar hur bra investering det är att köpa en förgreningsdosa med strömbrytare på. En förgreningsdosa med strömbrytare går att köpa på Biltema för 35kr och har betalat sig på två månader. Se så! Iväg med er nu och köp strömbrytare till all er utrustning som står i standby helt i onödan. Bra för både miljö och plånbok.

Hårddiskinspelaren går inte på den centrala strömbrytaren då man missar lite av vitsen med den, då man inte skulle kunna använda dess timerfunktion för att spela in TV-program. Därför har vi kopplat den till en timer som gör att den är helt avstängd dagtid och nattetid då det normalt inte finns något man spelar in.

Två trevliga finneser med dagens övning är att dels kan vi få surroundljud för TV-program som sänds i surround via digitalboxen. Dels så kan vi överföra gamla VHS-videos till hårddiskinspelaren och om vi vill sedan vidare till datorn för redigering eller bränning till DVD.

Inga kommentarer: