8 februari 2008

Bio- eller sitebesökare det är frågan

SvD:s kulturnyheter skriver om hur SF stoppar trafik som kommer till dem från siter som sammanställer biotider.

Man kan ju tänka att SF skulle vilja göra det så enkelt för en presumtiv biobesökare som möjligt att hitta en film och lämplig tid men SF:s motivering är:

"Ur marknadsföringssynpunkt kan det vara bra att tiderna sprids vind för våg, men de tar trafik från vår sida."

Har jag missat något? Jag trodde förr att SF:s affärsidé var att tjäna pengar på att folk går på bio. Att jag hade fel i den tron blev uppenbart när jag vid ett flertal tillfällen inte hunnit köpa biljetter tills en föreställning börjar, trotts att jag anlände ett par minuter efter kassan öppnade.

Det känns skönt att nu veta att deras affärsidé är att ha så många besökare som möjligt på sin site. Då borde det inte göra något om man fildelar några filmer, eller? Filmerna är ju ändå bara en täckmantel för att få besökare till sin site.

Jag länkar ju nu medvetet inte till SF:s site här då jag vill ha betalt av dem om jag hjälper dem att uppnå sina affärsmål att få fler besökare.

Inga kommentarer: