27 januari 2008

El-bilar

Vad är det för fel på de traditionella biltillverkarna? De säger att det inte går att bygga en bra el-bil. Men varför kan då en 16-åring bygga om sin gamla Toyota till en elbil som klarar över 6 mil på en laddning. Och hur kommer det sig att en Kinesik batteritillverkare kan bygga en plyginhybrid som kan gå 10 mil på en laddning och när den går på bensin släpper ut 70g/km. Bilen börjar säljas i Kina i höst för mellan $20000 och $25000, dvs ca 150 000 svenska kronor.

Beror det på:

  • Att de inte har "råd" att gå ifrån den teknik och kompetens de redan investerat i?
  • Att de har förstora band med oljeindustrin? De vill helt enkelt att deras kompisar bensinbolagen inte skall bli ledsna?
  • Elbilar kräver mindre service. Kan det vara så att de inser att de skulle förlora förmycket på eftermarknaden i form av regelbundna oljebyten etc?
Det finns säker fler möjliga orsaker. Vad händer när fler Kinesiska leverantörer kommer med sina bilar utan problemen ovan? Byby Detroit! Det påverkar givetvis även de Europeiska biltillverkarna som envisas med att släppa sina patetiska "miljöbilar" och gnäller över EU:s krav på max ett utsläpp på 120g/km som genomsnitt för alla deras modeller.

Kanske det är dags för trucktillverkaren BT att börja tillverka personbilar? De har lång erfarenhet att tillverka eldrivna fordon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara säga att GeneralMotors har för några år sedan tillverkat perfekta el-bilar. De hävdade att marknaden var för liten och skrotade allihopa. Miljöorganisationer hade köpare till alla bilarna och demonstrerade hårt för att stoppa detta utan resultat. Bilarna hade typ samma kapacitet som en vanlig bil och klarade 50mil innan de behövde laddas upp. Men GM satsade allt på den nya populära Hummern. Oljepengar är stoppklossen. Pengar går före våran existens och det är sjukt...keeponfighting/jonas

Magnus Runesson sa...

Jag har tidigare skrivit om GM:s bil och TV-programmet "Vem dödade el-bilen". Det går se programmet på denna sida.