18 januari 2008

"Kvällstidningar" på webben

Jag har ganska nyligen bestämt mig för att sluta läsa Aftonbladet och Expressen på nätet. Jag vet inte när jag köpte någon av dessa tidningar senast. Det är minst tio år sedan.
Orsakerna är tre till att jag slutar läsa dem även på nätet:

  • Nyheterna är väldigt ofta väldigt nära gränsen till osanning. Texterna är skrivna så att tolkar man dem inte i detalj så blir ens tolkning osann.
  • Flash, Flash, Flash. All deras flash reklam på sidorna drar slut på batteriet i min laptop och segar ner datorn. Visst jag har blockerat en del. Men det är väldigt mycket jobb.
  • WEB-TV på aftonbladet är hårt spärrat för Linuxanvändare. Trots att jag vet att jag kan spela filmerna så har de spärrat dem. Visst jag kan presentera min web-läsare som en web-läsare körandes på windows. Vilket bara kommer göra att vi Linuxanvändare får fortsätta göra speciallösningar då vi aldrig kommer synas i statestiken utan kommer där ingå i gruppen Windowsanvändare.
Idag läser jag dock på IDG att Aftonbladet har börjat tillåta Linuxanvändare titta på film. Kan de ta bort all flash med så kanske jag kan avbryta min bojkott.

Inga kommentarer: