28 oktober 2007

Modigt SAS

DN, SvD med flera rapporterar att SAS slutar att flyga med den olycksdrabbade Dash 8 Q-400. Jag tycker det är ett mycket modigt och bra beslut. Även om de inte vet vilka kostnaderna blir för att införskaffa ersättningsplan så bör detta ändå löna sig i goodwill hos oss kunder och i minskad oro hos personalen. För att inte tala om kostnaden att regelbundet aktivera krisorganisationen.

Det är ju tyvärr allt för vanligt att man idag fortsätter att använda dåliga produkter eller driva misslyckade projekt då man redan har lagt ner så mycket pengar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett bra beslut. Förtroendet för tillverkaren Bombardier och Dash Q400 är på bottennivå hos allmänhet och personal. SAS har gjort precis som tillverkaren säger men ändå händer olyckor. Hur kan Bombardier mfl säga att det är ett säkert plan när 3% av dom som levererats har havererat? Ett i Japan, ett i Munchen och tre under SAS flagga.

Anonym sa...

Intressant faktum att det är främst hos SAS som de ständiga problemen med planen inträffat och 3 kraschar skett med just SAS plan. Det ger an antydan om att det finns orsak att granska planens underhåll samt bolagets rutiner.

Anonym sa...

SAS har de äldsta Q400....
Landningen i Köpenhamn verkade ju mycket skickligt gjord med bara två av tre landningsställ. Indikerar inte att SAS slarvar med pilotträningen.

Anonym sa...

Belastningen är förmodligen högre här uppe pga av det varierande klimatet, med avisningsduschar och dylikt, så det är inte så konstigt om problemen visar sig hos SAS först. Speciellt som de var tidigt ute med att köpa Q400

Anonym sa...

Själv anser jag inte att det är modigt att fatta ett beslut som man inte kan undgå (längre). Folk skulle ju ändå inte har valt SAS ifall de hade insisterat med att ha kvar sina haveriplan.. Dessutom har SAS begått ett enormt misstag när de har äventyrat passagerarnas OCH besättningens hälsa. Tycker inte att det är ett tecken på att SAS bryr sig om sin "mycket uppskattade" personal som de själva vill hävda. Personligen anser jag att SAS har själv solkat sitt varumärke och har nu en lååång uppförsbacke att klättra för att vinna passagerarnas (och personalens) förtroende igen.