6 oktober 2007

Någonting är konstigt

En lite LED-ficklampa kostar på Biltema 9:90. Denna lampa drivs med två stycken CR2016-batterier och följer med ficklampan när man köper den. Om man batterierna tar slut så kan man köpa nya. Dessa kostar då 16:90 styck. Det betyder, istället för att köpa två nya batterier så kan du köpa ytterligare 3 ficklampor.

Jag känner till att fysiker pratar om negativ materia, men jag har aldrig hör talas om negativ tillverkningskostnad. Jag ser fram emot ett pris i ekonomi till Alfred Nobels minne som beskriver hur denna negativa tillverkningskostnad fungerar.

OK att de två batterierna kostar ungefär lika mycket som själva ficklampan, det kan jag förstå. Då det säkert finns vissa volymrabatter mm. Men inte att det är en faktor tre i skillnad.

Så behöver du ett CR2016-batteri. Köp en ficklampa och skruva isär och spara pengar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättebra!!! /Gunnar

Hans Persson sa...

Jag har skrivit om ett liknande exempel tidigare.

Synd bara att miljömässigheten inte riktigt går hand i hand med ekonomin här...