10 februari 2008

Plannering av vårbruk

Nu har jag tagit tag i planerna för våren och vad som skall planteras i trädgården. Jag har beställt en bunt fröer från Fröshopen. Förr om åren har jag behövt springa runt i diverse butiker för att hitta vad jag vill ha så det känns enklare att ta allt via nätet och få allt hemskickat.

Redan förra året letade vi efter blandade morötter. Vi visste att det fanns i England, men hittade inga här. Det visar sig nu att det inte var så konstigt då det är en av årets nyheter enligt DN. De måste kunna bli färgsprakande rätter av dem.

Utöver de blandade morötterna så skall jag ge mig på Purjolök och Broccoli vid sidan om en mängd kryddväxter. Två nya sorter för mig bland kryddor är Citrongräs och Sötflockel. Sötflockel är också en nyhet för i år på marknaden. Den är mycket sötare och nyttigare än socker. Det skall bli skoj och se vad man kan ha den tilli matlagningen.

Den stora frågan just nu är var jag skall få plats med allt. Dock lär vi nog hitta en bra lösning när det väl är dags. En del kommer också få ersätta krukväxter.

Jag hoppas också min franska dragon tar sig. Vi tog in den under vintern men glömde tyvärr vattna den just efter att den skjutit ett antal nya rotskott. Det var inte så lyckat. Det som finns av den nu är ganska tanigt.

Väntar också på att min paprika och chilli som jag planterade för ett tag sedan skall visa sig.

1 kommentar:

Camilla sa...

Så spännande med lite nya sorter. Purjo och broccoli har vi provat. Purjon blev tunn som små salladslökar och broccolin blev inte heller så stora buketter, men dom har växt snällt annars.

Om ni har ont om plats kanske ni vill hyra en kollonilott i vår trädgård :-)