28 februari 2008

Ecodriving

Jobbet har erbjudit alla anställda en fri utbildning i Ecodriving, dvs snål bilkörning, som en del i organisationens miljöarbete. Idag var det min tur. Först körde vi en runda där instruktören tittade på mitt körsätt och en mätare mätte vad jag förbrukade. Vi gick sedan igenom och diskuterade vad jag gjorde bra och vad jag kan förbättra. Instruktören demonstrerade också hur bilens förbrukning varierar på olika varvtal och växlar. Efter det så körde jag samma runda igen och försökte tillämpa det vi hade pratat om samtidigt som instruktören kontinuerligt coachade mig.

Det svåraste var att man inte hade sin egen bil där man känner växlar, rullförmåga mm. Man kunde se en mätbar förbättring på andra varvet, även om jag tror skillnaden skulle blivit mindre med min egen bil. Jag gjorde mycket av sakerna innan men jag bör göra dem mer så som att rulla fram mot korsningar och givetvis försöka undvika att stanna. Igångrullningen av bilen är dyr. Hålla avstånd så man kan planera sin körning och slipper gasa och bromsa i onödan. En stor skillnad på bilskolans nya bil jämfört med min från 1990 är att den rullar mycket mycket lättare än min.

Det var ett flertal saker som man skall göra annorlunda än vad jag fick lära mig när jag tog körkort, bla skall man försöka hålla farten i motlut dock inte "pressa motorn".

Jag kör mest motorväg men jag tror att jag kan få nytta av utbildningen ändå. Det svåraste kommer vara att inte bli stressad av andra bilars dåliga beteende så som att ha bråttom fram till rödljus.

Dagens praktik kommer följas upp med en teorilektion om ett par veckor.

Inga kommentarer: