17 april 2009

Finns det lagliga alternativ?

Ifall dagens fällande dom i Piratbay-rättegången är skrattretande konflikt mellan juridik och teknik eller ej är svårt att säga. Klart är att sista ordet inte är sagt. Med tanke på att de har dömts till medhjälp av uppphovsrättsbrott så förutsätter(ironi) jag att mediebolagen går vidare och stämmer samtliga bredbandsbolag, sökmotorer (Google, MSN etc), datorutrustningstillverkare etc. På samma sätt så antar jag att Posten kommer att stämmas för medhjälp till narkotikabrott.

Prylportalen passar på att testa Film2Home:s erbjudande att titta gratis på film hela helgen med anledning av domen. Det går inte så bra. När jag själv besöker Film2Home så får jag meddelande att jag inte använder Windows Internet Explorer och kan därför inte använda tjänsten. De har rätt i att jag varken använder Windows eller Internet Explorer.

Så finns det lagliga alternativ?
Mitt svar är: tveksamt! Det funkar definitivt inte för alla och är ganska krångliga.

Både filmindustrin och juridiken har en hel del och lära av teknikerna, eller som analysföretaget Gartner skulle uttrycka det; av de digitala infödingarna.

Vidare tar advokat Peter Althin upp att något måste göras så man kan tillgodose både den unga generationen (tack för att jag fortfarande är ung) och upphovsrättsinnehavarna. Min fråga till fd riksdagsmanen Peter Althin är: Vad gjorde du för att den regering som du stödde skulle lösa detta problem? Och vad gör du idag för att ditt regeringsparti skall lösa frågan?

Den troligen mest effektiva metoden för att påverka politiken i denna fråga är att rösta på Piratpartiet i EU-valet. Många olika ungdomspartier är också arga på dagens dom, men tyvärr lyckas de ju inte påverka stofilerna i sina moderpartier. Detta kommer bli en lång och smärtsam process. Politiken mfl rasade mot Radio Nord för knapppt 40 år sedan, men idag hyllas den. Kommer det ske samma sak med den idag illegala fildelningen?


Nu vill jag påpeka för alla som tror att all fildelning är illegal att det även finns legal. Ladda exempelvis ner senaste Ubuntu via bittorrent. För övrigt sker ju inte all fildelning via bittorrent heller, utan det finns massa andra, bättre, metoder.

Inga kommentarer: