27 november 2008

BankID

Jag skulle precis skaffa BankID men icke sa nicke. Det går inte på Linux. JAg trodde det problemet var löst, men det har tydligen bara blivit sämre ser jag när jag söker på nätet. Förr gick det trixa sig runt, nu är det borttaget. Det går inte heller på 64-bitars windows. På samma sätt så går det inte göra det på din nätanslutna settopbox, mobil, etc.

Min fråga är enkel: Hur kan man vara så klantig att man inte använder sig av vedertagna standarder?

Detta begränsar stort var, när och hur du kan använda BankID. Det gör också lösningen dyrare då de måste testa den mot alla service pack till Windows etc istället för att bara validera den mot standarden.

Då staten har sanktionerat denna lösning så är den direkt diskriminerande mot alla andra leverantörer än Microsoft och Apple. Jag trodde att sådant var olagligt. Det strider också mot principerna och riktlinjerna bakom de så kallade 24-timmarsmyndigheterna.

Inga kommentarer: