7 december 2008

En slank det hit, än slank det dit ...

Nu börjar det bli entydigt vart vi hamnar med regeringen och dess vallöfte om borttagen fastighetsskatt som skulle ersättas med en låg avgift. Syftet med förändringen var att man som husägare skulle få mer planerbarhet kring sin boendekostnad. Vi låg tidigare under nivån för maxavgift. Nu har vårt taxeringsvärde höjts med 64%. Ja du läste rätt sextiofyra procent. Det leder till att vi får en skattehöjning/avgiftsökning som går till finansminister Borgs kista på cirka 2300 kronor nästa år. Skulle finansminsitern kunna vara snäll och förklara för mig hur planerbarheten i min ekonomi har ökat med reformen? Sanningen är att denna reform har lett till att finnansorons och den osäkerhet den har medfört är marginell jämfört med regeringens fastighetsavgiftsreform.


Några andra som verkar överaskas av hur deras verksamhet fungerar, eller skall jag skriva inte fungerar är SJ. De slog på stora truman för en knapp månad sedan att 40% av X2000-tågen är försenade är oacceptabelt. Jo det håller jag ju med om. De skulle sätta in reparatörer på alla X2000. Nu backar de från det beslutet, det var tydligen inte tillräckligt genomtänkt. Hur har de inte hunnit tänka igenom det? Det var över 30% förseningar redan i somras och bara det är för mycket.

SJ och Banverket generellt verkar tyvärr inte ha allt för mycket koll på sin omgivning. Jag åkte tåg i onsdags men hoppas få slippa det en lång tid framöver. Det beror inte bara på onsdagens upplevelse utan alla mina och min frus tågresor på senare tid. Vad hände då i Onsdags?

Jag står på centralen i Stockholm och skall hem. Tåget skall gå från spår 11. Så står det på alla skyltar. In kommer ett annat X2000-tåg, men på det står det Göteborg och inte Malmö. Strax efter folk börjat gå på ropas det ut att tåget till Malmö har bytt spår, inga skyltar ändras. Ganska många missar det och går på Göteborgståget, en del Göteborgsresenärer verkar också gått på mitt tåg. På grund av allt strul så blir vi fem minuter sena från centralen. I Södertälje blir stoppet för båda tågen längre än plannerat då ett antal resanden måste byta tåg. Tack vare att Banverket inte klarar av att skylta rätt så var två tåg 10-15 minuter försenade. Borde inte trafikledning och skyltningssystemen vara integrerade?

Jag kontrollerade status på banverkets mobilsajt när vi lämnade centralen. Där står det att det är signalfel mellan Katrineholm och Norrköping som leder till 15 minuters försening. Problemet väntas inte vara avhjälpt förrän långt senare. Framme i Katrineholm så stannar tåget och föraren ropar ut att vi står vid ett stopljus och väntar troligen på annat tåg. Cirka en minut senare ropar hon ut med en förvånad röst att det beror på signalfel. Varför vet jag närmare en timme före tågföraren att det är problem på sträckan?

Strax innan Norrköping hör jag en medresenär prata i mobilen och berättar att han är sen. Sedan konstaterar han att han redan har begärt förseningsintyg från SJ. Är det inte riktigt illa när passagerarna begär förseningsintyg av ren reflex när de fortfarande sitter på tåget?

Slutligen kommer jag en halvtimme sent till Linköping.

Denna gång var det hem, förra gången var det upp. Jag bara undrar vad alla dessa förseningar kostar i förlorad produktivitet då man kommer försent till möten, utbildningar mm. Har svenska företag råd med det i dagens finnanskris och lågkonjuktur?

Nu skall jag ut och flyga istället, det brukar gå bättre. Förr tyckte jag det var avkopplande med tåg, det tycker jag inte längre. Flygets alla säkerhetskontroller börjar jag vänja mig vid och de börjar fungera ganska smidigt.

Inga kommentarer: