7 juni 2006

Logistik... öööö va?

Efter Marias dektektivarbete och överenskomelse med IKEA i måndags om att de skulle leverera köket idag mellan klockan 16 och 21 så har det nu dragit ihop sig. Eller kanske inte.
Jag smet från jobbet tidigare och jobbade det sista hemma för att finnas på plats. Vid cirka klockan fem ringer Linda från IKEA och undrar om jag väntar på ett kök. Det lastades tyvärr inte på lastbilen så ni får det inte idag. Jag konstaterar att hon inte kan vara seriös. Vi kom överens i Måndags om att leverans skulle ske idag. I Fredags sa de att allt var klart för leverans, vilket visade sig vara fel i Måndags. Bänkskivan saknades men kunde levereras senare separat utan extra kostnad. Hon drog den korrekta slutsatsen att de hade klantat sig. Hon skulle återkomma.

Någon kvart senare ringer hon igen och säger att DHL har inga lediga lastbilar ikväll. Varorna vissar sig finnas en kilometer från oss. Jag informera om det och konstatera att de kan lasta på det på vilken bil som helst och skyffla hit det. Hon bad att få återkomma.

En kvart, 20 minuter senare återkommer Linda och konstatera att det inte går ordna någon lastbil. Jag säger att IKEA-varuhuset här i stan har en, det är bara att ett par personer därifrån tar den och hämtar prylarna och kör hit dem. Om inte den är ledig får de väl hyra ett släp. Om inte hon kan fixa det kan hennes chef fixa det eller chefen ovan. Nu har det snart gått en timme och hon har ännu inte återkommit.

Fortsätning följer... Kan IKEA vara kreativa och innovativa? Vi väntar med spänning på svaret i nästa blogginlägg.

Inga kommentarer: