27 juli 2009

Kungliga myntkabinettet

Idag har jag besökt det Kungliga Myntkabinettet här i Stockholm. Huvudsyftet var att se utställningen Förbjudet tillträde om fotografen Lennart Nilssons reportage om Riksbanken, mynt och sedel tillverkning under 50-talet. Det är alltid lika intressant att studera hans repotagefoto samtidigt som utställningen gav en bra historisk överblick. Utställningen pågår till 16 Augusti så passa på och gör ett besök, på måndagar är det gratis.

Jag passade givetvis på att besöka de permanenta utställningarna. Det började riktigt bra på första våningen med myntens historia. Det var både intressant och även någorlunda logiskt hur de ville man skulle följa utställningen. De två resterande våningarna kändes tämligen rörigt hur man skulle följa dem. Det kändes också som samma information upprepade sig flera gånger.
På dessa två våningar togs bland annat upp hur sparandet och sparbankerna kom fram. Jag fick inte riktigt klart för mig varför de dök up när de gjorde och varför många blev stiftelser. Ämnet var intressant men jag tycker jag inte fick en tydlig bild av den historiska utvecklingen.

Utställningsdelen om medaljer skummade jag ganska snabbt, den fångade inte mitt intresse.

Jag gick runt själv på museet och det tog mig cirka en timme. Det var klart intressant även om jag lämnade museet med ett antal öppna frågor.

Inga kommentarer: