8 maj 2009

Mums på De Klomp

Igår var vi på De Klomp. Till förrätt åt jag en fantastisk vitsparris med ruccola och ostsås. Till den drack jag en Kwack. Kwack kommer i ett roligt glas som bar en bubbla längs ner. Bakgrunden till detta är att det är ett kusköl som kusken skall kunna dricka när han kör på guppiga vägar.
Varmrätten blev lamfilé, mör så att den smälte i munen. Till den drack jag Krusovice – Cerne, en mörk lager. Per lärde mig att skillnaden mellan lager och ale är jästkulturerna.

Jag avslutade detta med en tryffel. Till den fick jag en liten öl som luktade som konjac och gjorde tryffeln så fantastisk.

Per och Take på De Klomp har mycket god kunskap om de ölsorter de serverar och vad som passar till vad. Dra nytta av personalens kunskap när du beställer så kommer du få en extra bra upplevelse. Våga fråga.

Inga kommentarer: