28 maj 2009

ComHemröra

I samband med flytten gick vi över till IP-telefoni. Målet var att undvika att betala hyra för teleledning till Telia. Denna besparingsåtgärd har jag nu bittert fått ångra.

Vi har haft bredband från Comhem ett par år på förra stället och det har funkat ganska OK. Det var en del problem i samband med att föreningen där tecknade ett gruppabonnemang med bredband och digital-TV. Kundtjänsten var då tämligen förvirrad och visste i princip inget vad de skulle göra. Denna upplevelse hade samtliga medlemmar i föreningen.

För två veckor sedan gick jag in till ComHem på webben för att registrera ett bredbandsabonnemang för nya lägenheten. Det gick bra tills jag behövde välja lägenhetsnummer. De nummer jag kunde välja bland stämde inte med det vi hade.

Dagen efter fick jag tag i ett gamalt nummer för lägenheten. Under helgen som kom gick jag in på Comhems sida flera gånger för att försöka registrera ett abonnemang men fick hela tiden ett meddelande om att tjänsten låg nere. Så på måndagen ringde jag kundtjänst.

De sa att då jag redan hade ett gruppabonnemang så blev det en flytt, inkl flyttavgift. Då sa jag att jag ville säga upp gruppabonnemanget och teckna ett nytt enskilt bredbandsabonnemang. Då slapp jag flyttavgiften. I gruppabonnemanget ingick som jag nämnde också Digital-TV-small. Jag påpekade flera gånger i samtalet att jag inte ville ha Digital-Tv. Det tog även ett bra tag för kundtjänst att hitta vår nya adress, hon hittade andra nummer på samma gata men inte vårt. Efter många om och men hittar hon det. Jag behövde påpeka att de på sin hemsida sa att det var ett ComHem-hus.

Två dagar senare kom modemet skickat till den nya adressen. Jag kopplar in det men det verkar inte få någon kontakt med den centrala utrustningen.

Samma problem morgonen efter. Jag ringer kundtjänst via mobilen, vanliga telefonen fungar ju inte då vi inte hade bredband. 10-15 min i kö och en massa knapptryckningar. Bara knapptryckningarna tar drygt två minuter. Killen i kundtjänsten tyckte det såg konstigt ut. Samtalet drog ut på tiden efter ett tag bad han att få ringa tillbaka. När han ringde tillbaka sa han att modemet inte var registrerat. Han fick serienumret och sa att det skulle vara ordnat under eftermiddagen.

Morgonen efter fungerade det fortfarande inte. Ringer kundtjänst igen och får sitta i telefonkö 20min. Sedan blir det tyst och jag kopplas bort.
Ringer igen. Ytterligare 20 min kö. Kommer fram och framför mitt ärende. Konstaterar att jag är sur då jag blivit bortkopplad och att felet inte löst som det garanterades dagen innan. Efter några minuter tar mina pengar på telefonen slut och samtalet bryt. Inte ComHems fel, men varför ringer de inte tillbaka? De hade mitt telefonnummer och visste att jag var missnöjd kund. Lär av SJ. Dvs inte det minsta försök att få mig nöjd.

Min fru ringer istället. Det blir långt telefonsamtal. Kundtjänst förstår ingenting. De ber att få ringa tillbaka. De ringer under eftermiddagen tillbaka ett par gånger. Slutligen visar det sig att de har registrerat modemet på den gamla adressen. Hur gick det till? Varför såg man inte det redan dagen innan?

Då lägenhetsnumret inte stämde överens med ComHems register fick de också leta igenom lägenhet för lägenhet var vårt modem var inkopplat. Ett antal timmar senare funkar äntligen bredbandet.

I vår flyttcirkus kopplar vi in TV:n under helgen. Vi märker då att vi bara ha SVT-kanaler, TV4 och TV6. Vi saknade därmed de kanaler vi tittar på mest. Därför bestämde vi att skaffa ett Digital-TV-abonnemang. Tyvärr finns det inte någon TV-distributör som kan leverera TV till valfritt bredband. Därmed fanns endast ComHem som möjlig leverantör, då vi bor fel för marksänd TV.

På måndagen åker vi därför till Netonnet för att köpa en box och teckna ett medium-8-abonnemang. Tjejen i disken säger att det inte går registrera ett abonnemang för oss, troligen förra ägaren som har kvar sitt abonnemang på lägenheten. Hon ringer Comhems återförsäljarkundtjänst och får besked att hon får faxa in vår beställning. Vi fyller i beställningen och väljer våra kanaler.

Kommer hem. Där ligger ett brev från ComHem med ett digital-TV-kort daterat fredagen. Varför? Ringer ComHem igen, nu dock via vår IP-telefon (som inte levereras av ComHem). Svaret jag får är "Konstigt, undra varför det har skickats till er." Det var bara och kasta kortet, inget skulle faktureras för det.

Idag kommer en faktura från ComHemm på:

  • Digital-TV small (som jag aldrig beställt)
  • Digital-TV medium 8 favoriter
  • Bredband
Suck!

Jag loggar in på min sida på ComHem med lösenordet som medföljer fakturan. Ser där att i princip inte en ända kanal är rätt för TV.

Maria ringer telefonnumret som vi fått för begära ersättning. De stryker fakturan och ändrar kanalerna. De har ingen förklaring till varför det blivit fel kanaler.

ComHem hur kan det gå såhär fel?

Till detta har både jag och Maria fått kommentarer på våra bloggar från Samuel på ComHem som beklagar våra problem. Vi har mejlat honom och bett om hjälp. Han har fortsatt be om ursäkt och rättade till "small-felet" men vägrat ta ett helhetsansvar. Hans ursäkter är således bara tomma ord.

Under våra samtal med ComHem så har det visat sig att de har vattentäta skott mellan TV och bredband. Vad är det då för vits att ha en leverantör?

Är ComHem-historien slut för denna gång? Vem vet.

Nu har jag ett års bindningstid. Så om ett år tänker jag byta abonnemang. Jag är beredd att betala mer bara man har en kundtjänst som tar ansvar för att fel åtgärdas och inte släpper ärendet förrän det är bekräftat att allt funkar.

ComHem har visat att de fortfarande förtjänar utnämningen som sämsta kundtjänst, vilket flera tidningsartiklar utnämnt dem som.

Detta är ett tydligt exempel på konsekvensen av att ett privat företag har, i princip, monopol på en marknad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag får ångest av comhem. Har haft en hel del problem jag med och det tunga är att det ALDRIG tar slut. Jag har också råkat ut för bortkopplingar, man skriver in sitt personnummer via telefonen men trots det ber de om personnummer (är det terapijobb för mig?), de svarar inte i telefon och skriver man in ett ärende elektroniskt så försvann "send-knappen" när allt var ifyllt. Dessutom erkände comhem själv att de inte hade tid att svara på ärenden som man "skrivit" in. Då var det bättre att man ringde...fast man kommer ju inte fram så ofta... Nu hade jag glömt lösenordet frö inloggning till Mina sidor. Klickade så att de skulle maila mig lösenordet. Inget lösenord kom...förrän efter 2 dagar. Nu provade jag det och DET FUNGERAR INTE...helvete comhem!!!! Och ingen annan leverantör kan jag välja...