21 juni 2007

Betala med kort på internet

Jag och min fru har vid ett flertal tillfällen haft problem med att betala med våra ICA/Mastercard-kort på internet. När vi skulle boka hotell i Frankrike och köpa flygbiljetter via British Airways (BA) dök problemet upp igen. Min fru skrev då ett meddelande till ICA-banken. Efter över en vecka hade inget svar kommit, så hon skickade en påminnelse. Efter ytterligare ett par dagar fick vi svar. Tonen i meddelandet var inte alls i den trevliga ton ICA-banken brukar svara. Beskedet var att de ökat säkerheten och att utländskasiter måste begära den tresiffriga CVC2-koden från kortets baksida. Det vore ju också trevligt om de tydligt hade informerat om denna ändring. Mycket riktigt var det fallet med hotellsiten. Hos BA angav vi dock CVC2-koden och ändå funkade det inte. Vi provade först Marias kort, sedan mitt - inget av dessa fungerade. Däremot fungerade mitt jobb-kort som är ett "riktigt" MasterCard.

Till saken hör att, som jag har meddelat ICA-banken, haft problem att betala med mitt kort tidigare på utländska siter. Första gången så tidigt som för ett och ett halvt år sedan.

Från att tidigare varit väldigt nöjd med ICA-banken är jag inte alls lika glad.

Samtidigt har ju hela kort- och bankväsendet varit riktigt slöa med att ta fram bra lösningar för betalning på internet. Om de skulle tagit tag i frågan från början när bedrägeriproblemen var små och handeln var liten i mitten på 90-talet så skulle tekniken varit på plats nu.

Inga kommentarer: