19 juli 2006

Svärmor på besök

Under monteringen av belysning och list i söndags så lyckades jag paja ryggen, så det har inte blivit mycket mer köksarbete. Maria har premiärgjort Poffertjes på nya spisen.
Vi var och tittade på en vinkyl igår och har börjat plannera för att bygga en "vinkällare" under trappen så att vi har någonstans att förvara vinet korrekt.
I gårgkväll kom svärmor och katten Zamba hit för ett längre besök.

Jag har börjat miggrera tjänster från min gamla server som kör Fedora till ett par olika Ubuntu-servrar som kör virtuellet med hjälp av Xen. Jag har tröttnat på VMWare då det är slött, instabilt och drar mycket resurser. Det blir en server öppen mot internet, en intern server för att hantera behörighetshantering, en intern server för diverse infrastrukturtjänster som har fullt stöd i Ubuntu och en server för de tjänster som jag fixar själv. Varje maskin kommer klara sig på cirka 64MB minne. Jag är dock i behov av mer disk så jag har beställt en 320GB från Dustin. Den borde komma i början av nästa vecka.

Inga kommentarer: