23 augusti 2009

Att skydda sina foton

Den senaste veckan har jag, eller mer korrekt datorn, ägnat sig åt att säkra mina foton. Traditionellt sett har jag regelbundet tagit backup av mina foton och all annan data på datorn till en extern hårdisk. Detta har jag gjort cirka en gång i månaden. Jag har sedan hårddisken urkopplad liggandes i lägenheten. Detta skyddar mig mot att datorns ordinarie hårddisk krachar samt minskar risken att jag blir av med allt vid stöld.

Jag har inte varit helt nöjd med denna lösning då den exempelvis inte skyddar mot brand. Jag har därför äntligen tagit tag i saken och registrerat mig på fotositen 23. Jag provade först tjänsten och hur den fungerade. Det kändes som den fungerade tillräckligt bra för mina ändamål. Jag kan styra att mina kort skall vara privata om jag onte säger något annat och jag kan ladda ner alla mina uppladade kort i en zip-fil, därmed säkras återställandet vid en eventuell förlust på min egen dator. Fotona behåller också de taggar jag satt på dem. Självklart integrerar siten med det fotoprogram, f-spot, jag använder.

Jag köpte därför ett årsabbonemang för cirka 200kr som gör att jag får ladda upp hur mycket foton jag vill. Jag har nu under veckan låtit datorn under nätterna ladda upp alla mina foton till 23. I framtiden så är det bara att när jag tankar ur kamran göra en export till 23.

Jag kommer givetvis fortsätta med mina månatliga backupper här hemma då återställningen är enklare och jag även backupar andra data.

Inga kommentarer: