6 augusti 2006

Ny hårddisk och virtualiserare

Jag har nu miggrerat hela mitt system till en ny större hårddisk. I samma veva har jag gått från att använda VMWare för att kunna köra flera servrar på samma hårdvara till open source varianten Xen. Jag upplever Xen mycket mindre resurskrävande och stabilare än VMWare. Jag har också bytt Linux-distribution så nu kör alla maskiner hemma Ubuntu. Jag har passat på att göra en tydligare uppdelnin mellan maskinerna. Det finns en dedikerad virtuell maskin som är den enda åtkomliga från Internet, den hanterar mail och webb. En annan maskin haterar all behörighetshantering med hjälp av Kerberos och LDAP. Tack vara Kerberos har en hel del blivit single sign on. Det betyder att jag slipper ange lösen stup i ett när jag hoppar mellan maskiner och tjänster. Den sista maskinen hanterar DNS, DHCP-server, reklamfiltrering av webbsurfning, filtjänster, databaser, utskrifter mm. Dvs sådana saker som de båda arbetstationerna är i behov av för att fungera bra och kunna dela tjänster.

Jag har också slagit på att använda dynamisk DNS så när en ny maskin får en IP-adress av DHCP-servern så registreras den anutomatiskt i DNS:en med sitt eget namn.

Inga kommentarer: