9 februari 2008

Byte av framlykteglas på bilen

Igår när jag skulle till jobbet upptäckte jag att vänster framlyckta var spräckt av ett stenskott. Efter lite undersökande på kvällen så kom jag fram till att på min Mercedes 190E så har man turen att bara kunna byta glaset istället för vad som är vanligt idag hela insatsen inklusive refelktor etc.

Sagt och gjort. Idag tog vi en tur till Biltema där vi köpte nytt glas och spolarvätska. Spolarvätska tenderar ju att gå åt såhär års. Sedan gjorde vi ett besök på IKEA och åt lunch samt inhandlade diverse småsaker. Vi han också med en tur in i en djuraffär och titta på ökenråttor som hade städmani.

När vi kom hem så öppnade vi motorhuven och insåg att det inte var uppenbart hur man skulle göra. Så vi tog en fika och jag läste min Haynes. Ut i garaget igen.

Det här går ju smidigt. Bort med blinkersen och sladdarna till lyktan. Lossa de övre fästbultarna och den nedre. Men... var är den nedre... och vad gör vi med torkarbladet. Haynes hade helt enkelt förbisätt att vissa modeller har torkarblad för lyktorna. Tack för den Haynes!

Nåväl! Efter en del trixande hittade vi att vi kunde lossa torkarbladet med en mutter och sedan torkarbladsmotorn med ytterligare två skruvar. Efter lite kikande till hittade vi den nedre bulten. Sedan gick resten av bara farten.

En och en halv timmes arbete och fyrahundra till Biltema så har ja nu ett helt glas till vänster framlyse.

Inga kommentarer: