8 april 2007

Den medvetne skiljer på bredband och e-post leverantör

Den stora internetnyheten de senaste dagarna i svenska medier har varit att Telias e-postsystem inte har fungerat under stora delar av påskhelgen. Nu står det också klart, enligt DN, att de drabbade inte kommer få någon ersättning då det är en tilläggstjänst.

Själv har jag aldrig förståt varför man vill använda sin operatörs e-posttjänst. Det försvårar och därmed begränsar ens möjlighet att byta operatör. Att byta e-post-adress innebär mycket mer jobb än att byta postadress då det inte finns något folkbokföringsregister ens konakter kan få information från att jag bytt adress. Utan jag måste själv sprida min nya adress till alla tänkbara ställen som kan vara intresserade av att kommunicera med mig. Jag har därför själv valt att förlita mig på adresser från föreningar, gratistjänster som Gmail samt min egen domän.

Jag har inte heller lyckats förstå hur det kan ta Telia mer än två dygn att få igång ett så pass enkelt system som ett e-post-system. När man designar ett system så är en viktig faktor att titta på hur man skall kunna återställa systemet snabbt då det oönskade haveriet inträffar. Jag är medveten om att detta steg utesluts från införande processen men då får man också stå sitt kast när problemet inträffar.


Som konsument bör du redan nu titta på hur du skall kunna byta bredbandstjänst utan att dina kontakter riskerar att inte få din nya e-post-adress.

Enligt senaste nytt skall allt vara igång igen. Synd om teknikerna som inte fick någon påskledighet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Använder man inte web-baserad e-post, är man bunden till Internetleverantörens SMTP-server, då andra SMTP-servrar vanligen är spärrade.

Magnus Runesson sa...

Det löser man genom att använda AUTHSMTP så slipper man det problemt. Sätt utgående eposteserver, om du kör gmail, till smtp.gmail.com och port 587. Ange också din gmail-adress och gmail-lösen för identifiering.